Een verdrietig afscheid dat eindigde met een glimlach

door | mei 19, 2026

‘Witje’, de uitbaatster van Café de Groene Lantaarn, is overleden. Toen zij wist dat ze niet meer beter kon worden mocht ik op voorhand langskomen om haar uitvaartwensen te bespreken. Tegenover mij zit een lieve, warme en krachtige vrouw met wit haar en een enorm doorzettingsvermogen. Vriendelijk en duidelijk legt zij uit hoe zij haar uitvaart voor zich ziet. “Vertrekken vanaf ‘De Groene’, een crematie in Crematorium Haarlemmermeer, mij daar niet te veel ‘ophemelen’ en daarna terug naar ‘De Groene Lantaarn’ om wat te drinken op de goede afloop” vertelt ze. “En niet te somber hoor, ik heb een mooi leven gehad” geeft ze me nog mee.

Enige tijd daarna overlijdt ze en belt haar zoon om haar overlijden door te geven. We zetten het bij leven al met haar besprokene ‘in gang’. Na het afscheid nemen door de familie bij ons in het uitvaartcentrum wil haar zoon nog even alleen bij haar zijn. We komen op de dag van de uitvaart voorrijden bij haar Café en vertrekken daarna naar het crematorium. Daar aangekomen staan er in een erehaag een enorm aantal familieleden en belangstellenden die allemaal een groene fakkel aansteken. Door een erehaag van wel meer dan 100 ‘groene lantaarns’ loop ik voor de auto uit door de haag naar het crematoriumgebouw. Wát een emotie op dat moment en zo ook tijdens de plechtigheid in de aula.

Tijdens het afscheid nemen aan het einde van de plechtigheid lopen de aanwezigen langs haar kist voor een laatste groet. Bij velen zie ik ineens een intens verdrietige blik veranderen in een glimlach. Hoe zou dat nu komen? Nadat iedereen de aula verlaten heeft loop ik naar de achterzijde. Haar zoon heeft met een stift op dat vlak twee woorden geschreven: “The End”.

 

 

 

 

 

 

 

Foto: MvdS Fotografie, geplaatst met toestemming van de familie.