Gunnen

door | mrt 26, 2020

Het woord ‘Gunnen’ heeft ons sinds de start van Uitvaartzorg De Meer erg geholpen. De afgelopen dagen speelt het woord meerdere keren per dag door ons hoofd. Mede door het gunnen mogen wij dikwijls nabestaanden met verdriet ondersteunen bij het verzorgen van de uitvaart van hun dierbare. In de vier jaar die wij bestaan hebben wij ondervonden dat ‘gunnen’ een cruciaal woord is. Nabestaanden denken na een overlijden in de basis al snel aan grote (landelijke) uitvaartondernemingen die al heel lang bestaan.

Hoe fijn is het dan voor ons als één van de kinderen vlak voor het bellen naar de van oudsher bekende uitvaartonderneming zegt: “Hebben jullie ook aan de jongens van De Meer gedacht?!”. Na enige toelichting dat wij kleinschalig zijn, zelf in de regio wonen en dat één van ons er ook altijd zelf bij is, valt ‘het kwartje’ gelukkig vaak onze kant op en mogen wij gaan helpen. Maar had die ene zoon of dochter zijn of haar best niet gedaan, dan was de kans groot dat de van oudsher bekende ‘grote uitvaartonderneming’ was gebeld.

Welnu, dat gunnen doen wij in de regel zelf ook al, maar deze weken nog bewuster. Toe wij onze rouwauto kochten konden we deze volgens de dealer goedkoper verzekeren bij Mercedes-Benz Nederland. Wij hebben hem ‘gegund’ verzekerd bij de plaatselijke assuradeur. Ook al zijn er nu relatief weinig bezoeken, we bestellen toch bloemen, immers, de bloemist heeft het ook zwaar. Zo laten we ook onze pakken een keer meer stomen bij de dorp stomerij en halen zelf een keer extra eten af bij een restaurant waar we anders nogal eens komen voor een condoleance na een uitvaart.

Terug naar de kern van het stukje: Het gunnen is in deze tijd voor veel ondernemers die het zwaar hebben extra belangrijk. Wij mochten de afgelopen vier jaar ver komen met gunnen, gunt u het de plaatselijke kleine ondernemers in deze periode ook?